Otázky a odpovědi
1. Kdy je potřeba mít koordinátora BOZP na stavbě?
Na staveništi bude působit více jak jeden zhotovitel.
Trvání stavebních prací a činností bude delší než 30 dní, přičemž na nich bude pracovat současně více jak 20 fyzických osob po dobu více než jeden pracovní den.
Celkový plánovaný objem prací při realizaci stavby přesáhne 500 pracovních dnů v přepočtu na jednu osobu.
2. Kdy začít spolupracovat s koordinátorem BOZP
Již po podpisu smlouvy s projektantem je čas přizvat koordinátora BOZP na staveništi.
Dle zákona č. 309/2006 Sb. § 14, odst. 1
Budou-li na staveništi působit zaměstnanci více než jednoho zhotovitele, je zadavatel stavby povinen písemně určit jednoho nebo více koordinátorů s přihlédnutím k druhu a velikosti stavby a její náročnosti na koordinaci opatření k zajištění bezpečné a zdraví neohrožující práce na staveništi. Koordinátor podle věty první musí být určen při přípravě stavby od zahájení prací na zpracování projektové dokumentace pro stavební řízení do jejího předání zadavateli stavby a při realizaci stavby od převzetí staveniště prvním zhotovitelem do převzetí dokončené stavby zadavatelem stavby. Činnosti koordinátora při přípravě stavby a při její realizaci mohou být vykonávány toutéž osobou.
3. Je možné, aby koordinátor uděloval pokuty?
Ze zákona nemá koordinátor BOZP na staveništi žádné pravomoce k tomu, aby uděloval pokuty nebo sankce. Jedinou možností mohou být smluvní pokuty, které se ale neopírají o zákonnou pravomoc. Vždy záleží na tom, jak je daná problematika ošetřena ve smlouvě. Problém může nastat v případě, kdy udělí koordinátor smluvní pokutu, která nebude zaplacena. Vymáhání pokuty se může totiž zkomplikovat, protože bude obtížné dokázat její oprávněnost. Stejně tak bude pravděpodobně velmi složité pokutu ze strany koordinátora vymáhat. To může rozhodnout až soud.
4. Co nejčastěji kontrolují úřady u koordinátorů a zadavatelů stavby z hlediska BOZP?
Kontroly na staveništích se týkají celé řady povinností, přičemž kontrolní úřady – zejména Státní úřad inspekce práce (SÚIP) a oblastní inspektoráty práce (OIP) – se nejčastěji zaměřují na několik klíčových oblastí. Mezi ně patří především školení zaměstnanců v oblasti BOZP ve stavebnictví, vybavení a správné rozmístění lékárniček, zajištění bezpečné manipulace s materiálem a správné skladování nebezpečných látek.
Dále se kontroluje používání bezpečnostních značek, způsobilost zaměstnanců k výkonu dané práce, využívání osobních ochranných pracovních prostředků (OOPP), pravidelné revize strojů a nářadí, zabezpečení výkopů a jejich stěn proti zřícení, ale také zpracování plánu BOZP.
Nedílnou součástí je i kontrola správného zajištění břemen a ochrany pracovníků proti pádu z výšky, nakládání s nebezpečnými odpady a zabezpečení stavby proti vniknutí nepovolaných osob.
5. Kdy je nutné zpracovat Plán BOZP na staveništi?
Plán BOZP (bezpečnosti a ochrany zdraví při práci) je nutné zpracovat v případech, kdy to vyžaduje zákon, konkrétně zákon č. 309/2006 Sb. a související předpisy. Povinnost vzniká především tehdy, pokud se na stavbě podílí více zhotovitelů, tedy více firem nebo živnostníků, včetně subdodavatelů. Dále je plán BOZP povinný v případech, kdy doba trvání stavby přesáhne 30 pracovních dnů a současně na staveništi pracuje více než 20 osob najednou, nebo když celkový rozsah prací překročí 500 člověkodnů.
Plán je rovněž nezbytný, pokud se na stavbě provádějí práce s vyšší mírou rizika, jako jsou například práce ve výškách, výkopy, manipulace s nebezpečnými látkami, bourací práce a podobně. V těchto případech je zajištění plánu BOZP povinností stavebníka, případně jím pověřeného koordinátora BOZP, a měl by být zpracován ještě před zahájením stavebních prací.
Díky plánu BOZP je možné lépe koordinovat bezpečnostní opatření a předcházet rizikům, která se na staveništi mohou vyskytnout.
6. Kdo je oprávněn zpracovávat plán BOZP?
Plán BOZP je oprávněn zpracovávat pouze koordinátor BOZP na staveništi.
7. Kdo může a nesmí být koordinátorem BOZP?
Koordinátorem BOZP na staveništi může být pouze odborně způsobilá osoba (OZO), která splňuje zákonné požadavky pro zajišťování úkolů v oblasti prevence rizik. Tato osoba se musí prokázat platným certifikátem získaným na základě úspěšného složení zkoušky, kterou je nutné opakovat každých pět let – certifikát tedy nesmí být starší. Naopak koordinátorem BOZP nesmí být zhotovitel stavby, jeho zaměstnanec ani fyzická osoba, která odborně vede realizaci stavby, jelikož by mohlo dojít ke střetu zájmů.
8. Jak dlouho trvá vyhotoví Plánu BOZP na staveništi?
Dle náročnočnosti stavby nebo projektu, zpravidla do 3 týdnů od objednání.